Tévhitek az alvás körül

Az alvásszakértők eloszlatják a betegeiktől hallott hét leggyakoribb félreértést, amely miatt nem pihenjük ki magunkat

Tévhit: Nyolc óra alvásra van szüksége
A legújabb kutatások szerint egyénenként változó, kinek mennyit kell aludnia ahhoz, hogy másnap ne legyen fáradt. Az alvás a szakterületem, és általában hat és fél órát alszom.

Tévhit: Nem szabad tévénézés közben elaludni
Nagyon sok alvászavarral küszködő betegen segítettem már, amikor azt mondtam nekik, hogy nyugodtan aludjanak el a tévé előtt. Sokan ugyanis képtelenek kikapcsolni az agyukat, és a tévénézés segíthet ebben. Állítsa be a tévé időzíthető kikapcsolását, hogy az adás ne zavarja álmában.

Tévhit: Hétvégén behozhatja a hét közben elmaradt alvást
Sajnos nem lehet a hosszabb ideig tartó hétvégi alvással pótolni a hét közben elmulasztott órákat. A Harvard Egyetemen végzett kutatás szerint, ha valaki két héten át csak napi hat órát alszik, hiába alszik tíz órával többet hétvégén, a reakcióideje és a koncentrálóképessége nem javul. Ráadásul ha sokáig alszik, megzavarja biológiai ritmusát, ami fokozhatja az elhízás, a cukor-, valamint a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.

Tévhit: Ha néhányszor rosszul alszik, már alvászavarról beszélhetünk
Szinte mindenkivel előfordul, hogy olykor nehezebben alszik el. De ha valaki akkor is fáradtnak érzi magát, miután rendesen aludt, vagy huzamosabb ideig nem tud elaludni, érdemes szakértőhöz fordulni. Keressen olyan alváslaboratóriumot vagy alvásközpontot, amely rendelkezik az Európai és Magyar Alvástársaságok nemzetközi minősítő tanúsítványával.

Tévhit: Rám nincs hatással a koffein
De van. A koffein hatása alól senki sem vonhatja ki magát. Hiába bóbiskol el könnyedén egy csésze fekete után, a koffein miatt nem tud mélyebben aludni. Az alvásvizsgálatok során az EKG (a szív elektromos jeleit mérő vizsgálat) már egy adag kávé hatását is kimutatja.

Tévhit: Az alkohol segít az elalvásban
Sokan fogyasztanak alkoholt, hogy könnyebben álomba szenderüljenek, de ez nem jó megoldás. Lehet, hogy hamarabb elalszanak, de a vizsgálatok szerint gyakrabban felébrednek és kevesebb időt töltenek az alvás „gyors szemmozgásos” (REM) szakaszában, mint amennyire a pihenéshez szükségük van.

Tévhit: Az idősebbeknek kevesebbet kell aludniuk, mint a fiataloknak
Sok idős ember azt hiszi, hogy kevesebb alvásra van szüksége, mint a fiataloknak, de ez nem igaz. Lehet, hogy éjszaka kevesebbet alszanak, de ez azért van, mert napközben szunyókálnak. Ha megnézzük, egy nap mennyi időt töltenek ébren, azt találjuk, hogy ugyanannyit, mint a fiatalabbak.
 

Forrás: dr. Stephanie Silberman, Fort Lauderdale, Florida; dr. Muhammad Najjar, Northshore Alvásközpont, Evanston, Illinois; dr. Meir H. Kryger, az amerikai Nemzeti Alvás Alapítvány korábbi elnöke és dr. Michael Breus szakíró

Vote it up
161
Tetszett?Szavazzon rá!