Törődjön a térdével!

Néhány egyszerű tanács, amelyet követve óvhatja a legfontosabb ízületét, hogy időskorban se veszítse el a mozgás szabadságát miatta

A térd fontos feladatot végez: miközben a testsúly nagy részét tartja, kulcsszerepet játszik a mozgásban. A legnagyobb és legösszetettebb ízület, amely rendkívül sérülékeny. Meghibásodása idült fájdalomhoz, gyakori sérülésekhez és végső esetben mozgáskorlátozottsághoz vezethet. Aki megőrzi a térde épségét, az életére is ügyel.

Életkortól függetlenül érdemes erősítenie azokat az izmokat, amelyek a térd lengéscsillapítóiként működnek: ezek a comb hátulján futó térdinak és a comb elülső részén található négyfejű izmok. Sammy Margo okleveles londoni gyógytornász ezenkívül a törzs és a far izmainak edzését javasolja.

– Ezek irányítják, mozgatják az alsó végtagot – magyarázza. Minden izmot megmozgat a lépcsőmászás, amit nemcsak lépcsőházban gyakorolhat, de a szobában is egy alacsonyabb bútordarabra fel-le lépkedve. A lépcsőzés kis intenzitású gyakorlat, amely a szívet és a keringési rendszert is karbantartja.

A lábbeli lehet a térd barátja, de az ellensége is. A magas sarkú cipők például 25 százalékkal nagyobb terhelésnek teszik ki az ízületeket, mint a mezítláb járás. Ha egészségesen akar sétálni, olyan cipőt húzzon, amely tökéletesen illik a lábára, és megfelelő betét van benne. Figyelje meg a lába alakját: ha magas a lábboltozata, hasznos az extra párnázás, ami pótolja a természetes ütéscsillapítás hiányát. (Könnyen megállapíthatja, milyen a lábboltozata, ha bevizezi a lábfejét, és rálép egy kartonlapra. Ha szinte az egész talpa nyoma látszik, alighanem alacsony a lábboltozata, ha csak egy része, akkor magas.)

Ha térdét már megviselték az évek – például porckopástól vagy sérüléstől szenved –, alacsony intenzitású testedzést válasszon.

Az úszás és a kerékpározás kiváló, akárcsak a nordic walking – ennél a tempós gyaloglásnál a botok leveszik a terhelés egy részét a térdről, és támasztékot nyújtanak.

Vote it up
104
Tetszett?Szavazzon rá!