Testedzéssel a szellemi egészségért

Akár már napi tizenöt percnyi mozgás is felpezsdítheti az agyat, bizonyítják az új kutatások

Kapcsolódó cikkek

Nem meglepő hír, hogy a mozgás jót tesz az egészségnek. Szakértők megállapították, hogy a fizikai tevékenység nemcsak a testet, de a szellemet is sokáig egészségesen tartja.

Több friss felmérés újabb bizonyítékokkal szolgál erre. Egy főleg a New York-i Columbia Egyetemen dolgozó kutatókból álló csoport például közel 7000 amerikai személy adatait gyűjtötte össze, és az alanyok egészségügyi önértékelését heti fizikai aktivitásukkal vetette egybe.

Az eredmények azt mutatják, hogy a rendszeres edzés – ideális esetben heti 2,5–7,5 óra mozgás – jobb szellemi egészséggel jár. Egy másik, brit vizsgálat csaknem 700, hetven és nyolcvan éves kor közötti felnőttnél azt tapasztalta, hogy a fizikai aktivitás megóvja az agyszöveteket a sorvadástól, és ilyenkor azok az agytérfogat-változások sem jelentkeznek, amelyeket a kognitív képességek romlásával, az elbutulással szoktak összefüggésbe hozni.

Hogyan segíti a test fürgeségének fenntartása a szellemi frissességet? A rendszeres testmozgás mindenekelőtt számos krónikus betegségtől, védi az embert a diabétesztől, a szívbetegségtől, sőt még a magas vérnyomástól is védi az embert, márpedig ezek a problémák fokozzák az elbutulás veszélyét – magyarázza dr. Teresa Liu-Ambrose gyógytornász, a Brit Columbiai Egyetem munkatársa. Liu-Ambrose az egyetem Öregedéstani, Mozgékonyságkutató és Kognitív Idegtudományi Laboratóriumának igazgatója. – A szív- és érrendszeri kockázati tényezők mellett általában nő a demencia, azaz az elbutulás veszélye is – mondja.

Hangsúlyozza, hogy nem kizárólag az Alzheimer-kór jár demenciával, hiszen az agy csökkent vérellátásából eredő érrendszeri demencia majdnem ugyanolyan gyakori.

Jó ideje ismert, hogy a testmozgás óvja az agyat és az agyi struktúrákat a leromlástól. Liu-Ambrose bevallja, meglepetéssel tapasztalta, milyen mértékű a jó testi erőnléttel összefüggő javulás: – Nemcsak azt észleltük, hogy az agy teljesítménye nem romlik vagy stabil, hanem azt is, hogy az kifejezetten javul.

Mint mondja, az agyat zenekarként képzelhetjük el. A muzsikáláshoz az egyes hangszercsoportoknak összehangoltan kell működniük. Ugyanez érvényes az agyra is. Ha az agyi struktúrák között az összeköttetések szétzilálódnak, az agy sem nyújthat kifogástalan teljesítményt. Az edzés ezeknek a kapcsolatoknak a regenerálódását is serkenti.

Liu-Ambrose szerint különösen jó hír, hogy az edzés egyes kedvező hatásai életkortól függetlenül könnyen érzékelhetők. – Sohasem késő elkezdeni – mondja. – A semminél bármi jobb. Aki eddig egyáltalán nem mozgott, annak már napi 15 perc torna is jót tesz.

Vote it up
194
Tetszett?Szavazzon rá!