Thomas, a gőzmozdony valódi barátai

Egyesek számára e mesék nem pusztán gyermeki szórakozást jelentenek, inkább egyfajta életmódot

Megjelent: 2011. január

Kapcsolódó cikkek

Amikor Margaret Awdry 1945-ben rávette a férjét, hogy az ötéves kisfiuk, Christopher számára írott meséket küldje el egy kiadónak, egy jelenséget indított útjára. A három vasúti kocsi volt a Wilbert Awdry-féle „Vasúti sorozat” 26 kötete közül az első, amely Edward, Gordon és Henry kalandjait beszéli el. A további 15 kötettel együtt, amelyeket már Christopher írt, ezek a könyvek több mint kétszázmillió példányban keltek el, és több mint harminc nyelvre fordították le őket.

A lelkész alkotásai tavaly októberben ünnepelték 65. születésnapjukat, a belőlük készült játékfilm, a Kaland a Ködfátyol-szigeten bemutatójával. Noha már jó ideje pöfögnek körbe Sodor képzeletbeli szigetén, a szmájli ábrázatú mozdonyok – köztük a leghíresebb, Thomas, a gőzmozdony –, továbbra is több tízmillió fontot söpörnek be DVD-k, játékok, ruhák, valamint a Thomas és barátai című animációs tévésorozat formájában. Thomas Land néven még témaparkok is létesültek a staffordshire-i Drayton Manor Parkban és a japán Fudzsikijuban, ahol évenként összesen 2,7 millió látogató fordul meg.

Az állomásfőnök
Stephen Walker számára Thomas nem pusztán egy könyv szereplője: valóságos vonat. Az 50 éves férfi, aki Észak-Yorkshire-ben, a nemzeti örökség részét képező Embsay és Bolton Abbey Gőzvasutaknál menedzser, két évtizedet töltött azzal, hogy felépítse és üzemeltesse a gőzmozdony teljes életnagyságú, működő változatát.

– Percynk is van, és a vagonjai, Annie és Clarabel – mondja Stephen. – Meg egy kis dízelmozdony, mely egykor a Wisbech és Upwell közötti vonalon járt Cambridgeshire-ben, és állítólag ez ihlette az Awdrey tiszteletes történeteiben szereplő Mavisokat (a lelkész 1946-tól nyugdíjba vonulásáig a környék parókiáin teljesített szolgálatot).

Stephen alkotásai a „Thomas szabadnapjai” elnevezésű programokon üzemelnek is, amikor a nagyközönség birtokba veheti őket. Vasútja, amely jótékonysági alapon működik, évenként tíz ilyen programot bonyolít le, és 20 ezer fizető látogatót vonz. Thomas és csapata országszerte hat-hét hasonló programon vesz részt a nemzeti örökség részét képező gőzmozdonyközpontokban.

Stephen sok-sok órát tölt a programok szervezésével és a mozdonyok karbantartásának felügyeletével. – Minthogy Thomas gőzzel működik és nagyon sok szénpor rakódik rá, a vezetőjének és a fűtőjének, akik mindketten önkéntesek, mindennap alaposan le kell tisztogatnia a mozdonyt. A karbantartás költsége évente mintegy tízezer font, és tízévenként teljes generáljavításon kell átesnie, ami akár százezer fontra is rúghat.

– Thomas súlya 35 tonna, annyi, mint három elefánté együttvéve. Alacsony rakterű tréleren szállítjuk más helyszínekre. Én azért imádom ezt az egészet, mert Thomas története a hagyományos vonatok korában íródott, amikor büszkeség volt őket vezetni.

– Szeretnénk, ha lehetőleg minél több ember megtapasztalná az igazi Thomast: petróleumlámpáinak a szagát, a mozdony kazánjának a hevét, amitől élő, mozgó lénnyé válik. Reméljük, hogy a gyerekek hazaviszik és örökre elraktározzák magukban ezt az élményt.

A gyűjtő
Aki belép Hartéknak a bedfordshire-i Shefford közelében található családi házába, mintha Sodor szigetének egyik kis szegletében találná magát. Mindez a család legifjabb tagjának, Marcus Hartnak köszönhető. A hétéves kisfiú egyike azoknak, akiknek Nagy-Britanniában a legnagyobb gyűjteményük van a „Vasúti sorozat”-hoz kapcsolható tárgyakból.

A nappaliban, ameddig a szem ellát, Thomas és barátai kirakók és játékok. A polcokon Thomas–könyvek, a tévéállvány alatt és a számítógép mellett Thomas–DVD-k húzódnak meg. Fent az emeleten, Marcus hálószobájában a falakon mindenütt vasúti témájú poszterek; az ágynemű is Thomas-mintás, rajta kikészítve a Thomas–pizsama. Marcus szekrénye tömve Thomas–farmerral, pólóval és sapkával.

Vote it up
477
Tetszett?Szavazzon rá!