Tippek a jobb emésztéshez

Szinte mindenkinél jelentkeznek időnként emésztési panaszok. Íme, tíz remek módszer a megelőzésükre

Mivel a gyomorpanaszok általában nem „komolyak”, leggyakrabban nem vizsgáltatják ki őket. Gázképződés, puffadás, hasmenés és székrekedés, böfögés, szélgörcs, érzékenység bizonyos ételekre, gyomorrontás, felszívódási zavar, irritábilisbél-szindróma – a sor hosszan folytatható. Gyakoriságuk miatt szinte normálisnak tekintjük ezeket, pedig káros következményekkel járhatnak: a túlságosan ritka székletürítés esetén például a bélből a szervezet számára káros vegyületek hosszabb időn át fel tudnak szívódni, ami megterheli a májat és védekező rendszert, és végül még komolyabb betegségekhez vezet.

A következőkben tíz javaslatot teszünk, hogyan javíthatja emésztését. Fontos: mindig egyeztessen orvosával, mielőtt bármely komolyabb életmódbeli változtatás mellett dönt! Ugyanis előfordulhat, hogy tényleg komoly probléma áll a panaszok hátterében, például cöliákia.

Citrom
A csúcstipp: mindennap még reggeli előtt csavarja ki egy vagy két citrom levét, és 2,5 dl vagy fél liter ásványvízzel keverve igya meg. Ezzel az egyszerű, de hatásos szokással megtisztítja gyomrát a benne maradt „hulladékoktól”, és megszabadul a felesleges savaktól. A citrom ráadásul más jótékony hatásokkal is rendelkezik.

Almaecet és almalé
Egy másik mindennapi ital, mely késő délelőtt vagy ebéd előtt fogyasztva az első tipp remek kiegészítője. Keverjen össze egy teás- vagy evőkanál almaecetet (lehetőleg bioecet legyen) 2,5-5 dl almalével – ha frissen facsarja, még jobb. Ez az ital kedvező hatású az emésztőnedvek termelődésére, kiegyenlíti például a gyomorsav-termelést. Akár a gyomorrontást is megelőzheti vele.

Ne igyon hideget evés közben
Az étel hatékonyabban megemésztődik, ha megközelítőleg testhőmérsékletű. A hideg folyadékok lassíthatják az emésztési folyamatokat. Ha mindenképp szeretne inni evés közben, próbálja ki a langyos vizet vagy a gyógynövényteákat. A koffein fokozott gyomorsav-termelődést okoz, ezért – az alkohollal együtt – kerülendő.

Keserű füvek
Hallott már a svédcseppről? Ez a gyógynövénykivonat beszerezhető a patikákban és bioboltokban. Ha 20-30 perccel étkezés előtt keserű ízű növényeket, ételeket vagy italokat fogyaszt, az serkenti az emésztéshez szükséges enzimek és a gyomorsav termelést, így javítja az emésztést.

Hasát fájlaló nőÖnmasszírozás
Egy speciális önmasszírozó technika és bizonyos mozgásfajták mindennapos elvégzése szintén hozzájárul a jobb emésztéshez.

A májtájék masszírozása Hívei szerint ez a gyakorlat javítja a máj és az epehólyag vérellátását és így segíti az emésztést. (Noha tudományosan nem igazolt ez a hatás, de nem veszélyes, így nyugodtan kipróbálhatja.)

Módszer: Helyezze jobb kézfejének „sarkát” teste jobb oldalán a bordák alá és a csípőcsont fölé. Ujjait nyissa szét a hasán. Határozott nyomással lassan mozgassa el a kezét egészen a has közepéig: a kéztő végül legyen a köldöke felett. Ismételje a mozdulatot 10-20 alkalommal.

A gyomortáj masszírozása Ez a gyakorlat megegyezik az előzővel, de bal oldalon kell végrehajtani. Jótékony hatással van az emésztésre, valamint a gyomor mellett a lépre és hasnyálmirigyre is.

Rövid böjt
Egyik lehetséges módja annak, hogy biztosítsa az emésztőrendszer számára a jól megérdemelt nyugalmat. Ha első alkalommal böjtöl, először csak egy legfeljebb 24 órás időszakkal próbálkozzon. Fontos, hogy ezen idő alatt bőségesen fogyasszon gyümölcs- és zöldségleveket. Olyan napokra időzítse a böjtölést, amikor nem kell megerőltető fizikai munkát végeznie, és sokat pihenhet.

Alapos rágás
Az emésztés egyik legfontosabb lépése, mégis ezt vagyunk hajlamosak a leginkább elhanyagolni. A rágás az emésztés folyamatának első szakasza, mely nemcsak mechanikusan bontja le az ételt, hanem jelez is a többi szervnek, hogy válasszák ki az emésztőnedveket (a hasnyálmirigy enzimeit, a gyomorsavat), és készüljenek fel a beérkező táplálékra.

Ételkombinációk
Az ételek összetételének megtervezése sokaknál jól működő módszer. A kombinációk a három alapvető ételtípuson alapulnak: ezek a szénhidrátok (például kenyér, burgonya, rizs), a fehérjék (húsok, tejtermékek, magvak, szója) és a zsírok (például olaj, avokádó). Egyesek úgy gondolják, nem érdemes ezt a három ételtípust egyetlen étkezésen belül összekeverni. Inkább együnk vagy csak szénhidrátokat, vagy csak fehérjét, kísérőként pedig (nem túl sok keményítőt tartalmazó) zöldségeket vagy salátát. Összességében azonban nem egészséges, ha egyoldalúan táplálkozik: ha ezt az elvet követi, ügyeljen rá, hogy étkezésenként váltogassa a domináns tápanyagokat.

Vastagbél- és májtisztítás
Természetgyógyászok szerint a gyógynövények, ételek és táplálékkiegészítők által elvégzett vastagbél- és májtisztítás a teljes emésztőrendszerben hasznos hatással jár. (Noha tudományosan nem igazolt ez a hatás, de ha nem szélsőségesen végzi, nyugodtan kipróbálhatja.)

Gyógynövények
Az emésztés folyamatát segítő gyógynövények közé tartozik például a vörös szil, fenyérmirtusz, ideggyökér, kardamom, szegfűszeg, édeskömény, gyömbér és fahéj. Akad köztük, amely még a gyomorfekély okozta fájdalmat is hatékonyan enyhíti.