Tizenhárom tipp tavaszi fáradtság ellen

Nem is hinné, miféle egyszerű, de hatásos praktikákkal űzheti el ezt a szezonális nyavalyát

1. Egy kis edzés is sokat számít. A Georgiai Egyetem egy 2008-as vizsgálata kimutatta, hogy miután a makacs kimerültségre panaszkodó kísérleti alanyok csupán 20 percet tekertek kis intenzitással szobakerékpáron (ez kényelmes sétának megfelelő igénybevételt jelentett), 65 százalékuk kevésbé érezte magát kimerültnek.

2. A stressz csak úgy „zabálja” az energiát – ha lelassultnak érzi magát, az a teste feszültségre adott reakciója is lehet. Az amerikai Országos Mentálhigiénés Intézet meditációt, jógát, tajcsit és hasonló tevékenységeket javasol nyugtalanság ellen.

3. Ne igyon lefekvés előtt! Bár az alkoholtól gyorsabban alszik el, a vizsgálatok szerint a szeszes ital gátolja a REM-alvást, vagyis azt a pihentető időszakot, amikor az emlékek elraktározódnak és az álmok keletkeznek.

4. Reggelizzen fehérjét is! Testünk alvás közben kijavítja önmagát, ami sok energiát igényel, és ezt pótolni kell. – Ébredéskor már energiahiányunk van – mondja Debra Basch torontói dietetikus. Azt javasolja, reggel egyen görög joghurtot egy kis len- vagy kendermaggal. Kattintson, ha szeretne megismerni további fehérjedús reggeliket!

5. A nassolás segíthet az energiaszint fenntartásában, feltéve, hogy tápláló ételeket választ – állítja Basch. Egyen meg például egy almát vagy kapjon be olajos magvakat; a rost és a fehérje segít kibírnia a következő étkezésig!

6. – A legjobb étrendi energiaforrás a zsír – mondja dr. Johnny Bowden kaliforniai táplálkozási szakértő, az Okos zsírok című könyv társszerzője. De nem minden zsír ajánlott: egyen avokádót, diót és más hasonló terményeket!

7. A nevetés lehet a legjobb orvosság. A Nebraska-Lincoln Egyetem kutatói szerint a humor – akár már 12 percnyi „adagban” is – növelheti az energiaszintet. Egy vicces videó megtekintése vagy pár vicc elolvasása hatásosan segítheti át a délutáni mélyponton.

8. A kiszáradástól, még ha csak enyhe is, fáradtnak fogja érezni magát. Igyon sok folyadékot és fogyasszon friss zöldséget meg gyümölcsöt, például magas víztartalmú sárgadinnyét!

9. Frissüljön fel a szabadban! A Journal of Environmental Psychology folyóiratban megjelent cikk szerint már a friss levegőn, fák között eltöltött 15 perc is elég ahhoz, hogy életerősebbnek érezze magát.

10. Napozzon! Az Environmental Health Perspectives hasábjain megjelent írás megállapítja, hogy a napfény segítségével termelt D-vitamin nemcsak az energiaszintjét növelheti, hanem a hangulatát és az alvásminőségét is javíthatja.

11. A kimerültség szorosan összefügg az éjszakai pihenés hiányával. – Mindenkinek megvan a maga alapvető alvásigénye, ami nem csökkenthető – magyarázza dr. James MacFarlane, a torontói MedSleep klinika tanácsadója. A legtöbbünknek 6,5-8,5 óra alvás kell ahhoz, hogy napközben éberek maradhassunk.

12. Ha a kávé idegessé teszi, igyon inkább teát! A tea a koffein unokatestvére, a teofillin mellett L-teanint is tartalmaz: ez az aminosav nyugtatóan hat az agyra, azonban nem álmosít el, ezért a tea fogyasztása egyszerre frissítő és nyugtató hatású, ráadásul további jótéteményekkel is bír.

13. A rágógumi nemcsak a leheletet frissítheti fel. A brit Coventryi Egyetem kutatói 2012-ben három alkalommal kértek fel önkénteseket arra, hogy töltsenek el tizenegy percet egy sötét szobában. Először rágógumiztak, másodszor nem, harmadszor pedig rágást kellett mímelniük. A rágógumizás csökkentette a nappali álmosságot – talán mert „a rágás fokozza az agytevékenységet” vagy mert a menta íze „serkentő hatású”. Nos, ezen érdemes elrágódni!

Vote it up
87
Tetszett?Szavazzon rá!