Tojásos tudnivalók

Milyet érdemes lehet venni? Hogyan célszerű tárolni, fagyasztani? Milyen tápanyagokban gazdag? Miért egészséges?

A tojás már az ókortól a teremtés, az új élet és a termékenység szimbóluma volt. Bizonyos kultúrákban úgy hiszik, a tojás megújító hatalommal és az újjászületés képességével ruház fel – kerek formája pedig az élet körkörösségét és folytonosságát jelképezi. Nincs is alkalmasabb idő a tavasznál, az újrakezdés időszakánál ahhoz, hogy az újjászületés e szimbólumát közelebbről is bemutassuk.

Milyet vegyen?
Szerencsés esetben többféle lehetőségből választhat. Íme, néhány:

Barna vagy fehér: a héj színe a tyúk fajtájától függ, és nincs hatással a tojás minőségére, ízére vagy tápanyagtartalmára. A tojás sárgájának színét pedig a tyúkok takarmányának típusa határozza meg, és szintén nem utal a tojás minőségére, frissességére vagy tápértékére.

Mélyalmos tojás: Az ezeket tojó tyúkok nagy, nyitott, fészkekkel és ülőrudakkal felszerelt ketrecekben szaladgálnak.

Szabad tartásból származó tojás: Hasonló körülmények közül származik, mint a mélyalmos tojás, azzal a különbséggel, hogy a tyúkoknak szabadtéri kifutó is rendelkezésükre áll.

Biotojás: A tyúkokat vegyszerek, növényvédő szerek és műtrágya nélkül termesztett takarmányon tartják.

Omega–3 tojás: Ezeknek a tojásoknak magasabb az omega-3-zsírsav-tartalma, mint a hagyományos tojásnak, mivel a tyúkokat lenmaggal dúsított takarmányon tartják.

Hogyan tárolja?
A tojást mindig hűtve kell tárolni – a boltban és otthon egyaránt. A dobozon látható lejárati idő a legjobb útmutató a kifogástalan frissességhez. A tojás ez után az időpont után egy-két héttel is fogyasztható még, de addigra előfordulhat, hogy rosszabb lesz a minősége.

A maradék nyers tojásfehérjét vagy sárgáját tegye át légmentesen záródó tárolóba, és rögtön tegye hűtőszekrénybe. A tojássárgája nem szárad ki, ha egy kis hideg vízzel fedi be, melyet azután felhasználás előtt leönt róla.

Ha egész tojást szeretne lefagyasztani, verje fel, öntse fagyasztásra alkalmas tartóba, fedje le szorosan, és tegye a mélyhűtőbe. A fehérje fagyasztásához egyenként törje fel és válassza szét a tojásokat, vigyázva, hogy a sárgájából egy csepp se keveredjen hozzá. Öntse egy tartóba, és fagyasztás előtt alaposan zárja le. A fagyott tojást úgy olvaszthatja ki, ha éjszakára átteszi a hűtőbe, vagy ha hideg folyó víz alá tartja. Kiolvadás után a lehető leghamarabb használja fel, és csak olyan ételekbe tegye, melyeket utána alaposan megfőz vagy megsüt. Íme, pár további tojásos tanács. Egyébként a tojáshéj is számos módon felhasználható a háztartásban.

Miért tápláló?
A tojás rendkívül gazdag tápanyagokban. Egy 72 kcal-t tartalmazó tojásból 6 g fehérje mellett B-vitaminokhoz, A-, D- és E-vitaminhoz, vashoz és cinkhez is juthatunk. Telített zsírsavakból keveset tartalmaz: egyetlen tojásban csak 1,5 gramm van. Jócskán tartalmaz viszont egy luteinnek nevezett antioxidánst: ez a vegyület a zöld leveles zöldségekben is megtalálható, és az időskori sárgafolt-degeneráció alacsonyabb kockázatával hozták összefüggésbe. Az időseknél leggyakrabban ez a betegség felelős a vakságért.

Miért egészséges?
Kolin A tojás fontos élelmi forrása a kolin nevű tápanyagnak, mely elengedhetetlen a normális sejtműködéshez. A kutatások arra utalnak, hogy a kolinnak különösen fontos szerepe van az agy fejlődésének korai szakaszában: kulcsszerepet játszik emlékezőképesség kialakításában csecsemőkorban és idősebb korban is. Az amerikai Nemzeti Tudományos Akadémia a kolinbevitel megfelelő mennyiségét férfiaknál napi 550 mg-ban, nőknél 425 mg-ban állapította meg. Egy tojás 125 mg kolint tartalmaz.

Koleszterin A vér megemelkedett koleszterinszintje a szívbetegségek egyik kockázati tényezője. A szervezetben található koleszterin kb. 80%-át a máj termeli, a fennmaradó 20% pedig az ételekből származik. A tojás is koleszterinforrás (kb. 190 mg-ot tartalmaz egy nagyobb tojássárgája), de a legtöbb egészséges emberre igaz, hogy a vér koleszterinszintjét sokkal inkább az étrendjükben szereplő telített és transz-zsírsavak befolyásolják, nem pedig az elfogyasztott koleszterin mennyisége.

Egy a Harvardon 2008-ban, orvosok részvételével elvégzett vizsgálat szerint naponta egy tojás nem növeli meg a szívroham vagy a stroke kockázatát egészséges férfiaknál. Ha azonban valaki cukorbeteg, akkor igen – mutatta ki ugyanez a vizsgálat.

Vote it up
266
Tetszett?Szavazzon rá!