Tudástár: Tour de France

Tények, adatok, érdekességek az idén immár századik alkalommal elrajtolt káprázatos országúti kerékpárversenyről

Kapcsolódó cikkek

Így kezdődött
A Tour de France 1903-ban a L’Auto magazin értékesítését ösztönző reklámként született. Henri Desgrange, a lap biciklibolond szerkesztője azonban azt remélte, a verseny túlnő majd az üzleti szempontokon, s a kerékpárosok elkápráztatják a közönséget erejükkel, kitartásukkal és tisztességükkel. A szakaszokat többnyire virradat előtt indították, a versenyzők egy-egy nap 17 órás tekeréssel közel ötszáz kilométert tettek meg. A Tour azonnali szenzációt keltett, ám egy év múlva kínos részletek árnyékolták be. Sok résztvevő csalt, az éj leple alatt gépkocsin és vonaton szerzett előnyt. A szurkolók úgy segítették kedvenceiket, hogy kővel dobálták a vetélytársakat és szöget szórtak az útra. Desgrange tajtékzott, amiért bemocskolták a versenyét, és megesküdött: nem lesz folytatás. Az indulatokat kavaró események azonban magukra vonták a tömegek figyelmét, így 1905-ben ismét megrendezték a Tourt.

A számok szintjén
>> Becslések szerint minden évben 190 országban kétmilliárd néző figyeli a Tour de France-t.

>> A csapatokat és versenyzőket mintegy kétmillió euróval jutalmazzák, ebből 450 ezer euró a sárga trikó megszerzőjének díja.

>> A huszonhárom napos Tour során mindössze két pihenőnapot iktatnak be.

>> A leghosszabb, 5745 km-es Tourt 1926-ban rendezték. (Általában 3500 km körüli.)

>> A legkisebb, nyolc másodperces időkülönbséggel 1989-ben az amerikai Greg LeMond (fent) győzte le 3285 km megtétele után a francia Laurent Fignont.

>> A francia Raymond Poulidor tizennégy Touron versenyzett, és nyolcszor végzett az első három között – de a sárga trikót egyszer sem ölthette magára.

>> Idén a 198 kerékpárost (22 kilencfős csapatot) valóságos mozgó város, 4500 főnyi segédszemélyzet kíséri (nem számítva a nézőket).

A Tour íratlan szabályai
A tisztességes versenyt védik az olyan illemszabályok, mint a támadás tilalma toalettszünet, étkezés vagy műszaki hiba miatti leállás közben. A főmezőny lassít, hogy a versenyzők üdvözölhessék az út szélén álló családtagjaikat, majd pozícióvesztés nélkül sorolhassanak vissza. Ha pedig két kerékpáros vetélkedik egy szakaszgyőzelemért, és az egyikük összetettben vitathatatlanul győzni fog, akkor előreengedi a másikat, így az egyik elnyeri a sárga, a másik pedig a zöld trikót.

Út a dicsőséghez
Idén az immár 100. Tour de France Korzikán indul – ez a francia régió még nem látta vendégül a versenyt. Három szigeti szakasz után a szárazföldön folytatódik a kerekezés. A résztvevők a leggyorsabb összetett eredmény mellett időfutamokban és hegyi szakaszokon szerezhető pluszpontokért is versenyeznek. A győztesekre pénzdíjon meg trófeán kívül jövedelmező szponzori szerződések várnak, no és élethossziglani dicsőség. A nézőket nemcsak a kerékpározás látványa vonzza, hanem a verseny előtti parádé is, amelyen a hirdetők feldíszített kocsikról szóróajándékokat osztogatnak.

Jeles mezek
Sárga trikó Összetettben vezető versenyző
Zöld trikó Pontversenyben vezető versenyző
Pöttyös trikó A hegyi összetettben vezető versenyző („hegyi király”)
Fehér trikó A 25 év alatti legjobb versenyző
Piros rajtszám A legaktívabb versenyző viseli
Sárga rajtszám Az élen álló csapat (szakaszonként a csapat első három versenyzőjének összesített ideje alapján)

Féktelenek
>> Hívatlan „résztvevők” – az útra tévedt szurkolók, háziállatok és fotósok – kiüthetik a nyeregből a kerekezőket. 2011-ben egy francia tévés kocsi az egyik szakasz élén haladó két versenyzőt lökött le a kerékpárjáról, az egyikük átbukfencezett egy szögesdrót kerítésen.

>> Egy szívderítőbb érdekesség: évente körülbelül 8500 amatőr nevez be, hogy a fő esemény előtt vagy után végigbiciklizhessen a hegyi szakaszokon.

Csapattaktikák
Akár a kötelékben repülő madarak, a főmezőny mozog a leggyorsabban, mert a zárt alakzatban kisebb a légellenállás. Önzetlen segítők haladnak a versenyzők előtt, hogy azok a támadásokra tartalékolhassák az erejüket. A megszomjazóknak a segítők hoznak vizet. A defektes kerékpár helyett a segítő fölajánlja a sajátját – sőt akár (szabálytalanul) akadályozhatja, hogy mások közben előretörjenek. Jutalmul részesedik a győztes nyereményéből.

Bradley Wiggins, a Tour de France első brit bajnoka (2012)Idővonal
1903 A L’Auto magazin a példányszám növelése érdekében kerékpáros országúti körversenyt hirdet Franciaországban. Az első, 2428 km-es Tour de France-on a 60 rajthoz állóból csak 21 ér célba.

1910 A kerékpárosok először járnak a Pireneusok nyaktörő útjain.

1919 Bevezetik az összetettben vezető versenyzőt megkülönböztető – a L’Auto sárga oldalait idéző – sárga trikót.

1930 A kerékpárgyártók befolyásának korlátozása érdekében a résztvevők nemzeti csapatokban, szériakerékpárokon versenyeznek.

1947 A második világháború okozta hétévi szünet után folytatódik a Tour.

1967 A brit Tom Simpson meghal a verseny alatt amfetaminfogyasztás következtében, ezután új dopping-ellenőrzési szabályokat hoznak.

1969 Elvetik a nemzeti csapatok rendszerét, ismét márkanevet viselő csapatokat alakítanak.

1975 A Parc des Princes és a La Cipale (kerékpárstadionok) helyett a Champs-Élysées a Tour utolsó szakaszának befutója.

1987 A Crédit Lyonnais (LCL) francia bank szponzorálja a sárga trikót, ekkor jelenik meg első ízben a Tour híres kabalaoroszlánja.

1992 A Tour szomszédos országok (Spanyolország, Belgium, Hollandia, Németország, Luxemburg és Olaszország) érintésével tiszteleg a maastrichti szerződés aláírása előtt.

1998 Doppingvádak után kizárják a Festina csapatot. A főmezőny tiltakozásul kétórás versenylassítást rendez, és szponzorok lépnek vissza.

2005 Lance Armstrong rekordot állít föl: egymás után a hetedik Tourt nyeri, majd visszavonul a versenyzéstől, amelyet azután 2009-ben folytat. 2012-ben az amerikai hatóságok megállapítják, hogy Armstrong egész pályáján csalt; megfosztják mind a hét címétől, és véglegesen eltiltják.

2012 Bradley Wiggins (32) a Tour de France első brit bajnoka.