Unja a fogyókúrát?

A hatástalan diéta olyan, mint a történelem – állandóan ismétli magát. Az alábbi hét módszer azonban valóban működik

Szomorú, de tény, a diétázók közül csak kevesen képesek tartósan lefogyni. A legújabb kutatások azonban feltárták, hogyan lehet eredményesen megszabadulni a fölösleges kilóktól. Ezek a módszerek – például az adagellenőrzés vagy az egészséges táplálék fogyasztása a diétás készételek helyett – kiállták az idő próbáját. Ezekből az új felfedezésekből állítottuk össze az alábbi írást, hogy ne csak a kilóktól, hanem a hatástalan fogyókúráktól is végleg megszabaduljon.

Első szabály: ügyeljen az adagokra!
Az ételadagok manapság ÓRIÁSIAK – legalább kétszer akkorák, mint a húsz évvel ezelőttiek, de nem ritka az ötszörös növekedés sem. Egy kísérlet során a résztvevők egy része olyan tányért kapott, amelyben el lehetett különíteni a fehérjét, a szénhidrátot és a szószokat, és hat hónap elteltével náluk nagyobb arányban mértek legalább öt százalékos súlyvesztést, mint a hagyományos tányérból étkezőknél. Ez a szabály azért vált be, mert egyszerű: okosan adagolja az ételét.

Második szabály: ne egyen diétás ételeket!
Több alacsony zsírtartalmú ételhez cukrot, szénhidrátot és nátriumot adnak, hogy javítsák az ízüket, ám egy még folyamatban lévő vizsgálat szerint ezzel fokozhatják az éhségérzetet. Bár még további kutatásokra van szükség, a legjobb, ha az ilyen ételekből kisebb adagokat fogyaszt. Maradjon a nem diétás változatnál, amennyiben ugyanannyi kalóriát tartalmaz és kevés benne a telített és a transzzsír. Ne feledje, hogy a nőknek különösen szükségük van bizonyos tápanyagokra, köztük egészséges zsírokra. Például a teljesen zsírmentes öntet helyett válassza azt az alacsony zsírtartalmú salátaöntetet, amely olíva- vagy repceolajat tartalmaz.

Harmadik szabály: testedzés után ne egyen többet!
Egy nemrég megjelent könyv szerint a testedzés önmagában nem segít a fogyni vágyóknak. Legfeljebb szinten tartja az egészséges táplálkozással elért testsúlycsökkenést. De mielőtt elhajítaná az edzőcipőt, próbálja meg a testedzést kiegészíteni a kalóriakontrollal. A rendszeres mozgás jót tesz egészségének és alakjának, amennyiben ellenáll a kísértésnek, hogy az elégetett kalóriákat több étel fogyasztásával pótolja.

Negyedik szabály: egyen sok fehérjét – különösen, ha sportol
A kutatások azt bizonyítják, hogy a fehérje alapú diétán élők 12 hét alatt 3 kilóval többet fogytak, mint azok, aki szénhidrát alapú fogyókúrán vettek részt. A diétázók közül nagyobb arányban tartottak ki a fehérjealapú étrend mellett a rendszeres testedzők. Ennek ellenére a dietetikusok nem ajánlják a kizárólag fehérjéből álló étrendet. Az alacsony zsírtartalmú fehérjéket ki kell egészíteni gyümölccsel, zöldséggel és teljes kiőrlésű gabonával.

Ötödik szabály: érdemes számolni a kalóriákat
Nemrég összegezték 80 fogyókúrás kísérlet tapasztalatait, és a legjobb eredményeket – 7,25 kg fogyás fél év alatt – azok érték el, akik számolták és csökkentették a kalóriafogyasztásukat. Az egyik résztvevő 63,5 kilót adott le egy online kalóriakalkulátor segítségével. Az is hasznos, ha naplóban vezeti, mennyi ételt/kalóriát fogyaszt.

Hatodik szabály: tartsa féken érzelmeit!
A gondolatok, érzelmek által kiváltott evési kényszert gyakran kevés figyelem kíséri a kutatások során. Pedig egy vizsgálat szerint azok, akik szorosnak minősítették az érzelmeik és az étkezés közötti kapcsolatot, fél év alatt közel 1 kilót híztak, amihez másfél év múltán újabb 1 kiló adódott hozzá. Ön is ilyen „érzelmi” evő? Ezt úgy állapíthatja meg, hogy leírja, mikor miből mennyit eszik, mit érez evés közben és mennyire éhes. Egy idő után fel fog figyelni azokra a negatív tényezőkre, amelyeket el kell kerülnie.

Hetedik szabály: merjen soványat álmodni!
Mostanáig úgy tartották, hogy a túlsúlyos nők hajlamosak idő előtt abbahagyni a fogyókúrát, ha irreális célokat tűznek ki maguk elé. Egy újabb vizsgálat azonban arra következtet, hogy nem híznak többet azok, akik nem érték el az áhított súlycsökkenést. Egy másik felmérés szerint az irreális elvárások valójában több kiló leadásához vezettek, igaz, a súlycsökkenés nem volt jelentős.

Vote it up
169
Tetszett?Szavazzon rá!