Védje ki a téli rosszkedvet!

A napfényhiány sokaknál okoz ilyenkor levertséget. Szerencsére gyógyszer nélkül is könnyen lehet ezen segíteni

A téli depresszió késő ősszel vagy tél elején érkezik, amikor már szűkösen juthatunk napfényhez. Tünetei közé tartozik a szomorúság, az erőtlenség, a cukor és szénhidrátok iránti sóvárgás, valamint a testsúlynövekedés. Kialakulását a melatonin nevű hormonnal hozták összefüggésbe: a szervezet ebből többet termel olyankor, amikor kevés a napfény.

Teremtsen világosságot
Tegyen meg mindent, amit csak tud, hogy több természetes fény jusson be az otthonába. Ne húzza el a függönyöket és a redőnyöket. Ha faágak takarják el az ablakait, vágja vissza őket. A félhomályos helyiségekben, ha lehetséges, akár tetőablakot is érdemes kialakítania, különösen, ha a konyháról vagy egy olyan helyiségről van szó, melyben sok időt tölt.

Menjen a szabadba
A napos őszi-téli napokon menjen ki sétálni. Még ha a téli világosság intenzitása nem is éri el a nyáriét, egy adag valódi napfény sokkal hatásosabb, mint a beltéri villanyfény. Egy kutatás kimutatta, hogy egy egyórás séta a téli napsütésben ugyanolyan hatékonyan csökkenti a téli rosszkedv tüneteit, mint két és fél óra séta erős mesterséges fényben.

Iratkozzon fel edzésre
A rendszeres mozgásról kimutatták, hogy oldja a depressziót, ám télen nehéz a lelkesedés fenntartása. Ha beiratkozik egy klubba, és megszab magának egy állandó időpontot, amikor eljár edzeni, sokkal valószínűbb, hogy hozzájut a hangulata javításához szükséges mozgásmennyiséghez.

Legyen óvatos a cukorral
Ne vigye túlzásba a sütiket, cukorkákat és más édességeket! A cukor ugyan ad egy kezdeti lökést, ám utána mind az energiaszintje, mind a hangulata a padlóra kerül. Válasszon inkább fehérjedús ételeket, melyek növelik az éberségét: reggelire készítsen tojásfehérjés omlettet, vagy egyen ebédre grillezett csirkemelles szendvicset!

Próbáljon ki egy gyógynövényt
Jó közérzete fenntartásához szedjen naponta háromszor 40-60 csepp orbáncfű-tinktúrát egy pohár hideg vízzel. Az orbáncfűnek régen varázserőt tulajdonítottak, manapság pedig enyhe szorongásoldó hatásáért értékelik nagyra. Az utóbbi húsz év kutatásai kiderítették, hogy egyik összetevője indirekt módon növeli a hangulatjavító szerotonin mennyiségét az agyban. Vigyázat: ha egyéb gyógyszert szed, ellenőrizze, nem lép-e kölcsönhatásba az orbáncfűvel.

Csatolja fel a sílécet
Válasszon magának egy téli sportot! Nyilvánvalóan sokkal szívesebben fog kimenni a szabadba még fagyos hidegben is, ha egy kedvelt elfoglaltságát űzheti odakint. Ha nem jártas a téli sportokban, próbálja ki például a korcsolyázást, a hótalpazást vagy a sífutást. Még a szürkeségben is felszívhat valamennyi napsütést, ha a szabadban mozog.

Dobjon be egy vitamintablettát
Szedjen naponta olyan multivitamin- és ásványianyag-készítményt, mely B6-vitamint, tiamint (B1-vitamint) és folsavat (B9-vitamint) tartalmaz. A vizsgálatok szerint mind a három B-vitamin kedvező hatással van a kedélyállapotra.

Szökjön meg a mélabú elől
Tervezze a leghosszabb szabadságát a téli hónapokra, és ha lehetséges, utazzon el egy meleg, napos klímájú helyre. Mindenképpen jóleső változást fog okozni a hangulatában, ha egy-két hétre elmenekülhet a téli homályból.

Vote it up
160
Tetszett?Szavazzon rá!