Vigyázat, a stressz ragadós!

Ha ön kimerült – márpedig ki nem az manapság? –, attól gyermekei is szenvedhetnek. Íme, négy tanács

Az Amerikai Pszichológiai Szövetség (APA) új, több mint 2000 gyermeket és felnőttet vizsgáló kutatása szerint a gyermekek 90 százaléka felismeri, amikor szülei feszültek: vagy mert veszekedni és panaszkodni látják őket, vagy mert nem töltenek velük elég időt. Ennek következményeként sok gyerek számolt be szomorúságról, aggodalomról és frusztrációról. Mi több, közel harmaduknál stresszes eredetű fejfájás vagy gyomorfájdalom jelentkezett. A kutatás szerint ennek ellenére a szülők mintegy 70 százaléka azt állítja, hogy a saját szorongása alig van hatással a gyermekeire. Vajon hogyan kezelhetik a szülők a stressz gyermekeikre gyakorolt hatását napjaink gazdasági bizonytalanságai és más nyomasztó tényezők közepette?

Ismerje el
Ne becsülje alá, mennyire befolyásolja a feszültség a gyerekeket. Sue Schellenbarger, a Wall Street Journal újságírója azt mondja: meglepődve hallotta, hogy gyermekei tudták róla, mikor volt kimerült, még akkor is, amikor éppen azt gondolta, megfelelően megóvta őket a stressztől.

Figyelje magát
Simon Crabb, egy gyerekekről és stresszről szóló blogot vezető apa azt ajánlja: ellenőrizze, milyen reakciót vált ki önből a szorongás. A gyerekek érzékelik a negatív kisugárzásokat, és feszültté válnak tőle. A szorongás ragadós. Ráadásul, amellett, hogy idegesek lesznek, olyan hosszú távú viselkedésmintákat vehetnek át, melyek károsíthatják az egészségüket, megnövelve a szívbaj, cukorbetegség és depresszió kockázatát, írja az APA.

Tanítsa gyermekeit
Mivel az ön által mutatott példát fogják követni, ezért a stressz kezelésére válasszon egészséges feszültséget enyhítő tevékenységeket, amilyen például a zenehallgatás vagy az edzés. Akár egy olyan könnyed elfoglaltság, mint a buborékfújás is megtaníthatja a kisgyermekeket arra, hogyan vegyenek hosszú, mély lélegzetet: ez a technika a későbbiekben még hasznosnak bizonyulhat. (Mindez persze arra az előfeltevésre alapul, hogy ön is megpróbálja kreatív módon oldani saját feszültségét.)

Játékra fel!
Stuart Brown, a kaliforniai Carmel Valley-ben található Nemzeti Játékintézetet alapító pszichiáter szerint a játék manapság különös fontossággal bír a stresszes szülők számára: meg kell próbálniuk minden lehetőséget kihasználni arra, hogy jól érezzék magukat. Találjanak egy olyan – lehetőleg nem ülő – tevékenységet (a tévé, videójátékok és az internet nem ér!), melyet önök és gyermekeik is igazán szeretnek, és próbálják meg beilleszteni napirendjükbe. Nemcsak idegrendszerük – a gyerekek is hálásak lesznek érte!

Vote it up
221
Tetszett?Szavazzon rá!