Vitaminok: a túl sok sem jó

Bizonyos vitaminokból és ásványi anyagokból hamar elérhető az a dózis, amely valójában már nem egészséges

Az emberek többsége szed táplálékkiegészítőket, főleg vitaminokat, abban a hiszemben, hogy egészségesebb lesz tőle. A kutatók szerint azonban a multivitaminokról nem bizonyosodott be, hogy bármilyen betegséget megelőznének, és a táplálékkiegészítő vitaminok nem helyettesítik az egészséges étrendet.

Azok az orvosok, akik korábban azt mondták a betegeknek, hogy a multivitaminok szedése a legrosszabb esetben pénzkidobás, ma már ezt az elgondolást is vitatják. A vitamin-túlfogyasztás miatt aggódnak: bizonyos vitaminokból és ásványi anyagokból ugyanis hamar elérhető az a dózis, ami valójában már nem egészséges.

Ez a multivitaminokat szedő egészséges emberekre vonatkozik, nem azokra, akiknek orvosa meghatározott vitaminokat vagy ásványi anyagokat ajánl a hiány megszüntetése érdekében. Az idős emberek egy részének például csökkent a B12-vitamin szintje, mert az kevésbé hatékonyan tud a táplálékból felszívódni. D-vitamin hiánya lehet azoknak, akik kevés időt töltenek a szabadban, mert az a bőrben, napfény hatására képződik. Ha a várandós kismamák nem kapnak elég folsavat, a magzat nyitott gerinccel születhet.

Az emberek többségének azonban nincs vitaminhiánya, még azoknak sem, akik messze nem egészségesen táplálkoznak, gyümölcsöt és zöldséget alig fogyasztanak. – A minimális szükségletekről való gondoskodástól mára már eljutottunk odáig, hogy a túlfogyasztás lett a probléma. Nem csupán a kelleténél több energiát fogyasztunk, hanem vitaminokból és ásványi anyagokból is meghaladja a bevitel a javasoltat – mondja dr. Benjamin Caballero, az Egyesült Államok Tudományos Akadémiája táplálkozástudományi intézetének munkatársa és a Johns Hopkins Egyetem emberi táplálkozástudományi központjának igazgatója. Emellett bizonyos vitaminok és ásványok, így az A-vitamin esetében is, az ajánlott és a mérgező dózis között nem nagy a különbség.

A-vitamin
A-vitamin található a májban, és kisebb mennyiséget hozzáadhatnak a tejhez, a müzliszeletekhez, az energiaitalokhoz és a gabonapelyhekhez. – Mivel különféle ételek, például a gabonapelyhek és a szójatej is tartalmazzák, az már túl sok lehet, ha valaki mellette még sok A-vitamint tartalmazó multivitamint szed – mondja dr. Joan McGowan, az ízületi, izom-, csont- és bőrbetegségekkel foglalkozó amerikai országos intézet munkatársa. Ellentétben a vízben oldodó vitaminokkal, köztük a C-vitaminnal, melyek a vizelettel kiürülnek, a fölösleges A-vitamin elraktározódik a szervezetben.

Az emberek áltatják magukat, ha azt hiszik, hogy a multivitaminokkal pótolhatják az egészséges étrendet

Néhány, a közelmúltban elvégzett nagyobb vizsgálat eredményei arra utalnak, hogy megnő a csontritkulás kialakulásának kockázata azoknál, akiknek a vérében magas az A-vitamin szintje. Egyes multivitaminokban akár 1500 mikrogramm is lehet tablettánként, ami az ajánlott napi mennyiség kétszerese, és ez a mennyiség – egy nemrég elvégzett felmérés szerint – már megkétszerezi a csonttörés kockázatát.

Caballero szerint még annak a szervezetében is veszélyesen sok A-vitamin raktározódhat, aki az étrendi kiegészítő szedésekor semmivel sem lépi túl az ajánlott napi adagot, csak eközben A-vitaminban dús ételeket fogyaszt.

C- és E-vitamin
A legnépszerűbb táplálékkiegészítő a C- és az E-vitamin, mondja dr. Robert Russell, a Tufts Egyetem táplálkozási kutatóközpontjának igazgatója.

A tudósok régebben azt gondolták, hogy ezek a vitaminok segíthetnek többek között a rák és a szívbetegségek megelőzésében. Azonban több olyan szigorú vizsgálat, amely a C-vitamin tartalmú kiegészítők hatását elemezte, egyöntetűen semmiféle kedvező eredményt nem mutatott ki. Sőt egy, az E-vitamin és a szívbetegség kapcsolatát vizsgáló nagyszabású felmérésből az derült ki, hogy az E-vitamin szedése, amellett, hogy nem előzi meg az infarktust, fokozza a szélütés kockázatát. – A legkevésbé szükséges két vitamint szedik a legtöbben – mondja Russell.

Vas
Dr. Richard Wood, a Tufts Egyetemen az ásványok biológiai hasznosulását vizsgálja. Ő a túlzott vasbevitel miatt aggódik, melyről már kimutatták, hogy növeli a szívbetegség kockázatát. A jelenleg is tartó, nagyszabású amerikai kutatóprogram, egy kisváros teljes lakosságának egészségi állapotát nyomon követő Framingham-vizsgálat során Wood azt állapította meg, hogy az idős résztvevők 16 százaléka szed vasat tartalmazó kiegészítőt. – Szinte senkinek nem volt vashiányos vérszegénysége – jegyzi meg Wood, viszont 12 százalékuknak volt aggasztóan magas a vasszintje.

Maga Caballero nem szed külön vitaminokat. – Nem tudok olyan betegségről, amit multivitaminokkal meg lehet előzni – mondja.

Caballero szerint valójában az ásványok és vitaminok egész sorát tartalmazó szokásos tablettákban olyan összetevők vannak, melyek hatásai kioltják egymást. – Egyik ásvány gátolja a másik felszívódását – magyarázza. – A cink versenyez a vassal, az pedig a kalciummal.

Caballero azt is megemlíti, hogy azok a nagyszabású, alapos vizsgálatok, melyeknek az lett volna a céljuk, hogy igazolják az egyes vitaminok betegségmegelőző hatását, épp az ellenkezőjét mutatták ki. Többen lettek betegek azok közül, akik az adott betegség megelőzésére szánt vitamint szedtek.

Az A-vitamin és a béta-karotin rákmegelőző hatásának igazolására a kutatók két nagy klinikai vizsgálatot végeztek el. Az eredmények azonban a kezdeti reményeket nem igazolták, sőt az egyikből az derült ki, hogy többen lettek rákosak azok közül, akik szedtek ilyen kiegészítőket.

Egy szívbeteg nők körében végzett másik vizsgálat azt mutatta ki, hogy az antioxidáns vitaminok valójában növelték az érelmeszesedés mértékét.

Caballero szerint az emberek áltatják magukat, ha azt hiszik, hogy a multivitaminokkal pótolhatják az egészséges étrendet. – Aki nap mint nap egészségtelenül táplálkozik, semmire sem megy a vitaminokkal – mondja. – Az egészséges étrendet semmivel nem lehet helyettesíteni. Nem tudjuk, hogy az egészséges ételek mely összetevői mire vannak kedvező hatással, azt viszont tudjuk, hogy kevesebben betegszenek meg azok közül, akik naponta ötször vagy még többször zöldséget és gyümölcsöt fogyasztanak. Nem tudjuk, mely összetevők hatása ez. Kipróbáltuk az E-vitamint, a béta-karotint és az antioxidánsokat, de ez nem bizonyosodott be róluk.

– Az emberek csodaszert keresnek, csakhogy ilyen nem létezik.

Vote it up
241
Tetszett?Szavazzon rá!