Vitaminokkal az öregedés ellen

Az öregedésnek tulajdonított tünetek egy része könnyen orvosolható a helyes tápanyagokkal. Eláruljuk, melyekkel

Mindnyájan ismerjük, milyen napjaink átlagos étrendje: hús hússal, kulcsfontosságú tápanyagaiktól megfosztott gabonafélék hegyei, és persze készételek tömege, tele ipari édesítőszerrel, aromával, színezékkel és tartósítószerrel. A modern táplálkozás nemcsak rengeteg fölösleges dologgal tömi tele az embert, ráadásul kevesebbet ad abból, amire szükség lenne.

– Sokan panaszkodnak olyan tünetekre, mint a fáradtság, fájdalmak, emlékezetkihagyások, koncentrációs nehézségek és egyensúlyproblémák. Ezeket általában az öregedés tipikus jelei között tartjuk számon, ám előfordulhat, hogy valójában fel nem ismert, de könnyedén helyreállítható tápanyaghiányos állapotokra vezethetők vissza – mondja dr. Jeffrey Blumberg, aki a bostoni Tufts Egyetemen a táplálkozás és öregedés kapcsolatát vizsgálja. Hangsúlyozza: nem biztos, hogy valaki valóban az életkora miatt érzi öregnek magát. Lehet, hogy inkább az étrendje a hibás.

De mit értünk tápanyaghiány alatt? Vegyük például a B12-vitamint, mely létfontosságú az idegrendszer működéséhez és a vörösvérsejtek termelődéséhez. Ahogy idősödünk, a gyomor egyre kevesebb B12 felszívódást segítő fehérjét termel, ennek következtében kevesebb B12-vitamin szívódik fel. Ha valaki a gyomorfekély megelőzése érdekében még savmegkötő gyógyszert is szed, ahogy azt idősek milliói teszik, az a szakértő szerint tovább ront a helyzeten.

A végeredmény: az Egyesült Államokban az 50 évesek negyede nem jut elég B12-vitaminhoz, 75 éves korra pedig az arány 40%-ra emelkedik. Legtöbbjük nem is tud róla, ám lehet, hogy tapasztalják magukon a B12-hiány olyan zavaró jeleit, mint az emlékezetkihagyás, kimerültség, ízületi fájdalmak, vagy a kéz és láb bizsergése. A megoldáshoz nagyban hozzájárulnak az egészséges ételek, de még inkább a multivitamin-készítmények, mivel a B12-vitaminnak az a változata, amely ezekben található, könnyebben felszívódik, mint az, ami az ételekből származik.

Aztán itt a D-vitamin: a Harvard orvosi karának kutatói kimutatták, hogy 70 év fölött a bőr 60%-kal kevesebb D-vitamint állít elő, mint fiatalkorban. (A mennyiséget tovább csökkenti a napvédő krémek használata, vagy ha valaki nem tölt elég időt a szabad levegőn.) Nem csoda, hogy a 60 év felettiek kb. negyedének alacsony a D-vitamin-szintje. Ennek következtében nő a csonttörés, az izomgyengeség és sokféle daganatos betegség kockázata. Itt szintén az egészséges ételek, különösen a zsírszegény tej, a tenger gyümölcsei és a zöld leveles zöldségek lehetnek segítségünkre – de egy multivitamin is tökéletes egészségbiztosítás.

Vagy nézzünk egy különös esetet, a kalciumét. Valamiért sokan úgy gondolják, idősebb korukban már nincs szükségük annyi kalciumra, mint korábban. Azt hiszik, ez csak fiatalon fontos, amikor a csontok felépülése lezajlik. Az igazság ezzel szemben az, hogy 50 éves koruk elmúltával a nőknek és férfiaknak egyaránt több kalciumra van szükségük, mint korábban, mivel a korral csökken a felszívódás mértéke. – Megdöbbentő módon 10 idős emberből 9 nem jut elég kalciumhoz az étrendjéből, ráadásul rengetegen vannak, akik nem szednek semmiféle kiegészítőt. A kutatások pedig bizonyítják, hogy már a legolcsóbb kalciumtabletták is képesek áthidalni a problémákat.

Ha mindez nem lenne elég, számos receptre kapható és vény nélküli gyógyszer is létrehozhat tápanyaghiányt azáltal, hogy felgyorsítja a vitaminok és ásványi anyagok kiürülését, vagy meggátolja a felszívódásukat. A fő bűnösök a savkötők, melyeket gyomorégés és más emésztőszervi problémák ellen szednek, de a kutatások szerint antibiotikumok, antidepresszánsok, koleszterincsökkentő sztatinok, diabétesz elleni gyógyszerek, vízhajtók, fájdalomcsillapítók, hashajtók és nyugtatók is elvehetnek bizonyos vitaminok és ásványi anyagok mennyiségéből.

Az egészségtelen étrend és a tápanyagok felvételét akadályozó gyógyszerek együttesen magyarázatot adhatnak arra, miért kell az időseknek – egyéb problémák mellett – gyakran még veszélyes hiányállapotokkal is szembenézniük.

• A 67 év felettiek 30%-a nem jut elegendő folsavhoz, pedig ez a vitamin fontos szerepet játszik a szív egészségének megőrzésében.

• 20%-uknál túl kevés a B6-vitamin, mely az alvás, étvágy és hangulat szabályozásában vesz részt.

• Sok idős ember nem jut elég magnéziumhoz és cinkhez sem: az előbbi az egészséges vérnyomás, az utóbbi a sebgyógyulás, megfelelő immunműködés, valamint a szaglás és ízlelés szempontjából jelentős.

A fentiekből ön is meggyőződhet róla, hogy egy naponta szedett étrendkiegészítő-hármas (multivitamin, kalciumtabletta és halolajkapszula) bőséges előnyöket kínál ahhoz, hogy érdemes legyen mindennapjai részévé tennie őket. A vizsgálatok kimutatták, hogy nemcsak betölthetik az esetlegesen kialakuló tápanyaghiányt, a B12- és D-vitamin esetében még hatékonyabbak is, mint az ételek vagy a napfény.

Vote it up
219
Tetszett?Szavazzon rá!